hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > واکسن زده ها قابلیت ابتلا و انتقال کرونا دارند/ سویه دلتا سریع تر منتقل می شود

واکسن زده ها قابلیت ابتلا و انتقال کرونا دارند/ سویه دلتا سریع تر منتقل می شود

یک متخصص عفونی، با بیان اینکه واکسن زده ها قابلیت ابتلا به کرونا و قابلیت انتقال کرونا را دارند، گفت: واکسن موجب می شود ابتلای شدید به کرونا کاهش پیدا کند و قابلیت مرگ و میر کم شود.
توفیق یعقوبی در گفت وگو با ایسنا، بیماری کرونا را یک بیماری ویروسی دانست و اظهار کرد: راه انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی است که از طریق مستقیم و غیر مستقیم منتقل می شود.
وی با بیان اینکه ویروس کرونا با عطسه و سرفه حدود یک تا دو متر پرتاب می شود، تصریح کرد: بیماری های ویروسی همچون آنفلوانزا و سرماخوردگی از دسته کروناویروس های آلفا هستند، اما دسته کروناویروس های بتا سه نوع بیماری به نام های سارس، مرس و کویید۱۹ را ایجاد می کنند.
این متخصص بیماری های عفونی، پاندمی کروناویروس را مربوط به نوع بتا دانست و تصریح کرد: اکثر افراد جامعه هنوز مبتلا به کرونا نشده اند و لذا زمانی که ایمنی همگانی وجود ندارد، ابتلای اولیه به کرونا می تواند سخت و شدید باشد.
یعقوبی، فاصله گذاری اجتماعی را تنها راه مبتلا نشدن به کرونا دانست و گفت: برای ایجاد ایمنی در برابر کرونا باید همه افراد جامعه واکسن تزریق کنند که از طریق واردات واکسن و تولید واکسن داخلی در حال انجام است؛ البته افرادی که به کرونا مبتلا شده اند نیز نسبت به سایر افراد جامعه از مصونیت نسبی برخوردار هستند.
وی میزان مصونیت در مقابل کرونا برای افراد مبتلا شده را حدود شش ماه تا یک سال دانست و خاطرنشان کرد: همه افرادی که یک بار کرونا گرفته اند می توانند برای بار دوم نیز ابتلا پیدا کنند، اما شدت بیماری کمتر است.
این متخصص عفونی، یکی از عوامل ایجاد موج های کرونایی را وجود جهش های ویروسی دانست و تاکید کرد: ویروس کرونا مانند همه ویروس ها جهش پیدا می کند و این جهش زمانی اتفاق می افتد که در حال تکثیر در بدن انسان است.
وی سویه های شناخته شده را شامل انگلیسی، آفریقایی، هندی و دلتا دانست و متذکر شد: این جهش ها در مجموع در علائم بالینی تفاوت چندانی ندارند و بدن درد، سرفه، تب، گلودرد، آبریزش بینی و اسهال از جمله شایع ترین علائم بیماری در هفته اول ابتلاست، اما در هفته دوم علائم فاز ایمنی آغاز می شود و بدن نسبت به ویروس واکنش نشان می دهد.
یعقوبی، با بیان اینکه بین ۳۰ درصد تا ۵۰ درصد افراد مبتلا به کرونا علائم خفیف دارند، خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد افراد مبتلا نیز علائم متوسط بیماری شامل سرفه و تنگی نفس را پیدا می کنند. تنها ۲۰ درصد افراد بیمار علائم شدید دارند که باید بستری شوند؛ از این ۲۰ درصد نیز فقط پنج درصد حالت خیلی شدید بیماری را تجربه می کنند و نیاز به ICU دارند.
وی ۱۰ درصد افراد بستری شده را دچار کهولت سن، چاقی و سابقه بیماری دانست و اضافه کرد: افراد در سنین ۵۰ تا ۶۰ سال در مقابل کرونا آسیب پذیر هستند، زیرا در این سنین بیماری های زمینه ای همچون دیابت و فشار خون و نارسایی های قلبی و کلیوی و ریوی مزمن بروز می کند.
این متخصص عفونی، با اشاره به تفاوت ویروس های جهش یافته در بیماری زایی، گفت: در سویه های جهش یافته از جمله دلتا قابلیت انتقال به دیگران سرعت می یابد و لذا همین قابلیت انتقال موجب می شود افراد بیشتری اعم از واکسن زده ها و واکسن نزده ها نیز مبتلا شوند.
یعقوبی، با بیان اینکه واکسن کرونا می زنیم تا مرگ و میر نداشته باشیم، عنوان کرد: واکسن موجب می شود ابتلای شدید به کرونا کاهش پیدا کند و قابلیت مرگ و میر کم شود لذا افرادی که واکسن کرونا می زنند، بار دیگر نیز مبتلا می شوند، اما دچار نوع شدید بیماری نخواهند شد.
وی با بیان اینکه واکسن زده ها قابلیت ابتلا به کرونا و قابلیت انتقال کرونا را دارند، اظهار کرد: افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده اند و افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده اند در جامعه وجود دارند و تعداد آنان را نمی دانیم لذا ممکن است این افراد مجددا نوع شدید ویروس را بگیرند و به دیگران منتقل کنند.
این متخصص عفونی،  با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک های کاغذی سه لایه در کنار رعایت فاصله گذاری اجتماعی، اضافه کرد: با توجه به اینکه گیلان جزو نخسین استان های درگیر با کرونا بود لذا در آستانه پیک پنجم بیماری هستیم و باید رعایت توصیه های بهداشتی را جدی بگیریم تا به نوع شدید مبتلا نشویم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد